Як зберегти ментальне здоров`я вчителю
Практичні поради та вправи на кожен день
-Вранці постарайтеся знайти час для вироблення позитивного настрою на весь
день.
• Сядьте зручно, розслабте нижню щелепу і злегка відкрийте рот. Дихайте у
звичайному ритмі і, якийсь час, спостерігайте за своїм диханням. Коли ви
відчуєте, що повністю розслабилися, посміхніться і прислухайтеся до своїх
відчуттів. Спробуйте відчути посмішку всередині себе, відчути спокій і
умиротворення. Якщо вам це вдасться, то ви відчуєте прилив сил і покращення
настрою. Відчувши, що приємне відчуття усмішки (і разом з нею гарний настрій)
йде, постарайтеся знову викликати її. З часом, ви навчитеся викликати внутрішню
посмішку в будь-який час, і вона буде допомагати вам долати труднощі.
- Протягом робочого дня треба робити вправи, які допоможуть вам перетворити
психічне, фізичне й емоційне напруження у творчу енергію.
· Найчастіше дихайте глибоко і повільно, це зручно робити сидячи біля комп`ютера, телефону, в
машині, в автобусі, на перерві між уроками.
· Використовуйте
будь-яку можливість, щоб просто посидіти і розслабитися (на перерві, під час
«вікна» і т. д.).
· Вивчіть різні техніки розслаблення і використовуйте хоча б одну з них
регулярно (в домашніх умовах).
· Якщо ви відчуваєте, що в складній педагогічної ситуації ви відчуваєте
негативні емоції, запитайте себе: «Який урок я можу отримати з даної
ситуації?». Це допоможе вам заспокоїтися, знайти рішення, а також сприятиме
підвищенню рівня вашого педагогічної майстерності.
· Посміхайтеся, будьте доброзичливі, уникайте категоричності у спілкуванні
з колегами та учнями.
· Будьте терпиміші до себе, до вихованців, до колег.
· Приймайте труднощі і невдачі педагогічного процесу, як можливість для
удосконалення педагогічної взаємодії та внутрішнього зростання.
- Після роботи
попросіть ваших домашніх не турбувати вас протягом 20 хвилин.
• Провітріть кімнату, надягніть вільний одяг, розстеліть на підлозі
складене навпіл ковдру або килимок. Ляжте на спину, витягніть руки уздовж
тулуба, ноги разом. Звуки, які не несуть інформації і являють собою більш-менш
одноплановий звуковий фон (хід годин, шум холодильника і т. п.), як правило, не
турбують. У тому випадку, якщо вони турбують вас, досить на початку кожної
вправи сказати собі: «Навколишні звуки мене не цікавлять, вони мені байдужі,
вони не заважають мені» (фраза формулюється в індивідуальному порядку, за своїм
смаком). При наявності проблем з хребтом підкладайте під голову, а в разі
необхідності - і під поперек, подушечку. Словом, розташовуйтесь таким чином,
щоб лежачи на спині з витягнутими вздовж тіла руками, відчувати себе зручно.
Ніщо не має тиснути на вас. Важлива і температура: вам не повинно бути ні жарко
і ні холодно. В останньому випадку слід було б накритися легким покривалом.
• З закритими очима, лежачи на спині, подумки розслабляйте пальці ніг,
ступні, ікри, коліна, стегна. Потім таким же чином - поперек, живіт, спину,
груди. Потім - шию, потилицю, лоб, очі, обличчя. Відчуйте, як очі та обличчя
стають м'якими, розслабленими, прохолодними. Уявіть, що ви молоді, веселі,
прекрасні і безтурботні.
Дана вправа допомагає знімати нервову напругу після робочого дня, м'язові
спазми, відновлює рівновагу в організмі, його працездатність.
• При сильному нервовому напруженні рекомендується виконувати вправу, яке
називається «глечик». Початкове положення: стоячи, ноги на ширині
плечей, руки витягнуті уздовж тулуба, очі закриті. Уявіть, що ви стоїте на
горі. Зробіть повільний глибокий вдих через ніс, одночасно піднімаючи руки над
головою. Затримайте дихання і уявіть, що в руках у вас глечик з усіма нашими
неприємностями, які турбують і пригнічують вас. Потім з різким видихом киньте
уявний глечик вниз. Уявіть, як глечик розбивається і його вміст розчиняється у
повітрі. З повільним вдихом підніміть руки над головою і з повільним видихом
опустіть руки вниз. Ця вправа допомагає відновити душевну рівновагу після
тривалого нервового напруження, яке часто з'являється в процесі роботи
педагога.
· Приблизно за годину до сну рекомендується утриматися від перегляду
фільмів і телевізійних передач, не рекомендується читання гостросюжетних
романів і детективів. Послухайте спокійну музику, вона допоможе вам
розслабитися і знайти душевну рівновагу.
· З метою самовдосконалення, педагогу дуже корисно проводити самоаналіз
(приблизно за півгодини до відходу до сну). Проаналізуйте свої думки, слова і
дії, що мали місце протягом прожитого дня. Можливо, спочатку буде потрібно
деяку напругу для того, щоб згадати весь свій трудовий день і провести аналіз.
Але поступово, в результаті тренування, це можна буде зробити набагато легше і
швидше.
· Перед сном бажано випити склянку теплого молока або теплої води з медом.
· Безпосередньо перед засипанням слід привести психіку в пасивний стан.
Відмовтеся від навколишнього оточення, від життєвих турбот за допомогою
наступних уявних формул:
«Світ, добро, спокій у всьому тілі. Мир, добро, спокій навколо мене. Мир,
добро, спокій у всьому світі ».
Так як емоційне напруження супроводжується напругою м'язів, то регулювати
самопочуття можна, знімаючи м'язове напруження. Щоб краще відчути стан
розслаблення, слід попередньо потренуватися в напрузі окремих груп м'язів і
подальшим їх розслабленні.
Вправа 1. Розслаблення і напруга м'язів руки. Встаньте прямо, підніміть
руки вперед, пальці стисніть в кулак, одночасно напружуючи м'язи кисті,
передпліччя, плечі (3 - 4 с). Потім розслабтеся: руки вільно падають вниз,
здійснюючи маятникоподібні рухи.
Вправа 2. Використання слова для релаксації. Концентруємо увагу і віддаємо
самонакази: «Увага на руки! Мої пальці розслаблені ... Мої пальці і кисті
розслаблені ... Мої передпліччя і плечі розслаблені ... Моє обличчя спокійно й
нерухомо ... »
Потрібно знати, напруга яких м'язів викликає та чи інша емоційна реакція.
Наприклад, при емоції страху або хвилювання в найбільшій мірі напружуються
артикуляційні і потиличні м'язи, тому на їх розслаблення і слід звернути
особливу увагу.
Вправа 3. Використання подань для розслаблення – це яскраве уявлення про
яке-небудь об'єкті здатне викликати відповідні об'єкту відчуття і реакцію
організму. Наприклад, роздратування можна зняти, якщо уявити себе (бажано
кілька разів) спокійним. Людиною, яка впевнено справляється з труднощами.
Вправа 4. Контроль тонусу мімічних м'язів - ця вправа допомагає не тільки
надати обличчю спокійний вигляд, але й домогтися внутрішньої гармонії,
заспокоєння. Текст може бути наступним: "Моя увага зупиняється на моєму
обличчі. Моє обличчя спокійно. М'язи чола розслаблені. М'язи очей розслаблені.
М'язи щік розслаблені. На губах - легка посмішка ». Разом з посмішкою ми
відчуваємо, як йде напруга в обличчі і у всьому тілі.
Вправа 5. Контроль і регуляція дихання - так як наше дихання і емоційний
стан взаємопов'язані, то контроль та регулювання першого, можуть сприяти
саморегуляції другого. Спостереження показують, як змінюється дихання в
емоційних станах: рівне дихання сплячого, глибоке у замисленого, прискорене у
гамір, «роздуті ніздрі» у гнівається.
Розслабленню сприяє так зване «повне дихання». Вдих і видих виконуються
через ніс. Спочатку повітрям наповнюються нижні відділи легень (за рахунок руху
діафрагми), живіт при цьому все більш і більш випинається. Потім вдихом
послідовно піднімаються грудна клітка, плечі, ключиці. Повний видих виконується
в тій же послідовності: поступово втягується живіт, опускається грудна клітка,
плечі, ключиця. Це стабілізує емоційний стан .
Вправа 6. Самонавіювання. При складанні особистої програми самонавіювання,
слід керуватися наступними правилами:
· Формула повинна бути чіткою і лаконічною;
· Формула не повинна містити частки «не»;
· Обов'язкове дотримання послідовності формул: «хочу - можу - буду - є». (Я
хочу бути спокійним і впевненим, я можу бути спокійним і впевненим, я буду
спокійним і впевненим, я спокійний і впевнений!).
Рекомендовані програми самонавіювання.
1. Для оптимізації настрою: «я зібраний і урівноважений; в мене піднесений,
радісний настрій, бо я хочу бути активним і бадьорим, я можу бути активним і
бадьорим; я активний і бадьорий; я хочу (можу, буду) відчувати енергію і
бадьорість; я життєрадісний і повний сил, я оптиміст ».
2. Для відпочинку: «я спокійний, бо я абсолютно спокійний, бо я добре
відпочиваю і набираюся сил; відпочиває кожна клітинка мого організму;
відпочиває кожен м'яз; відпочиває кожен нерв; свіжість і бадьорість наповнюють
мене: я відпочиваю».
3. Для налаштування на професійний стиль поведінки на уроці, подолання
невпевненості, скутості у спілкуванні з класом: «я абсолютно спокійний, бо я входжу
в клас впевнено; відчуваю себе на уроці вільно і розкуто; володію собою; мій
голос звучить рівно і упевнено; я добре проведу урок; настрій бадьорий, мені
цікаво вчити дітей; я спокійний і впевнений у собі ».
Висновок
Вчителю важливо навчитися самому і навчити дітей розслаблятися, знімати
напругу шляхом психом'язового тренування - цього спрощеного варіанту
аутотренінгу. У потрібні моменти вдаватися до фізичних вправ, що дозволяє
тренувати м'язи і психіку, запобігати кисневе голодування, зміцнювати
нервово-психічну сферу.
Уміння керувати своїм здоров'ям, емоційним станом, освоєння навичок
стресостійкого поведінки - це перша і дуже важливий щабель самопізнання.
Коментарі
Дописати коментар